عنوان دوره آموزش کانفیگ رادیو آنتن ها Mikrotik
عنوان جلسه مقدمات
مدرس دوره مهندس شبنم حصاری
تاریخ برگزاری 1398/10/16ساعت 15الی 17
محل برگزاری سایت کامپیوتر - دانشکده پرستاری
نحوه برگزاری حضوری و ویدئو کنفرانس
ارزشیابی کلاس  
مستندات کلاس ...

         

   مهندس شبنم حصاری

   کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار؛دی ماه1398

بسیاری از افراد و شرکت ها جهت اتصال شبکه شعبه قبلی به شعبه جدید خود و یا انتقال تصاویر و خط تلفن هایشان نیاز به یک بستر ارتباطی پیدا میکنند که شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از کابل شبکه (در فواصل کمتر) یا فیبر نوری (در فواصل بالاتر)
  2. استفاده از ارتباط رادیویی نقطه به نقطه
  3. استفاده از اینترنت

هر یک از موارد بالا دارای مزایا و معایبی هستند؛ برای مثال ایجاد یک شبکه با بستر فیبر نوری نیازمند بررسی عواملی همچون هزینه تجهیزات و اجرا، افت سیگنال در فیبر نوری، هماهنگی تجهیزات، بستر عبور کابل فیبر نوری، محدودیت های عمرانی، و چندین پارامتر دیگر را باید در نظر بگیرید که بدلیل هزینه های بسیار بالای طراحی و تجهیزات برای بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتی به صرفه نمیباشد.

بنابراین اگر شرکتی نیاز به ایجاد این بستر داشته باشد باید شرایط را بررسی نماید و با توجه به نیازی که دارد این بستر را ایجاد کند.

بستر ارتباط رادیویی از جمله مواردیست که با توجه به هزینه ی به صرفه نسبت به بستر فیبر و پهنای باند بالاتر و امنیت قابل قبول نسبت به بستر اینترنت میتواند بهترین گزینه برای بسیاری از شرکتها باشد که البته نیازمند امکان سنجی قبل از ایجاد بستر میباشد.

مزایای استفاده از شبکه وایرلس به جای شبکه کابلی چیست؟

 

نصب لینک وایرلس به جای استفاده از کابل دارای مزایایی از جمله :

ـ هزینه نصب مناسب

ـ امکان حمل و جابه جایی آسان

ـ افزایش سرعت در نصب و برقراری لینک

ـ عدم نیاز به کابل کشی

ـ ارائه پهنای باند متغیر

ـ امکان برقراری ارتباط بین فواصل مختلف

 

چرا استفاده از شبکه وایرلس برای شرکت ها و ارگان ها مقرون به صرفه تر می باشد؟

هنگام استفاده از لینک وایرلس به دلیل عدم استفاده از شبکه کابلی هزینه نصب به شدت کاهش می یابد زیرا این کار هزینه های مربوط به خرید کابل را از میان برده و از سویی دیگر مشکلاتی از قبیل خرابی کابل و یا تعویض کابل را ندارد. از طرفی دیگر این شبکه قابل حمل بوده و می توان آن را جا به جا کرد. در شبکه کابلی امکان برقراری ارتباط با فواصل طولانی امکان پذیر نمی باشد اما این کار به راحتی توسط شبکه وایرلس انجام می شود. در شبکه وایرلس رفع مشکل به سرعت انجام می شود اما این کار در شبکه کابلی زمان زیادی را هدر می دهد.

 

استفاده از لینک وایرلس چه تاثیری بر کسب و کار شرکت ها و ارگان ها دارد؟

با نصب لینک وایرلس امکان برقراری ارتباط بین شعب مختلف یک شرکت یا سازمان بدون نیاز به پرداخت هزینه ماهیانه و پهنای باند اختصاصی میسر می باشد. مدیریت یکپارچه شعب یک سازمان را فراهم می آورد که این باعث کاهش هزینه های نگهداری می گردد.

امکان برقراری بستر VOIP بر روی لینک های وایرلس سبب کاهش چشمگیر در هزینه های تماس بین شعبات خواهد شد.

 

عوامل موثر در برقراری لینک وایرلس:

 

 

 

  • فاصله بین نقاط :

در سیستم وایرلس با افزایش فاصله، پهنای باند قابل دریافت بین دستگاه های وایرلس افت می کند و با هر چه بیشتر شدن این فاصله پهنای باند کمتر و کمتر می گردد تا جایی که دیگر امکان برقراری ارتباط از بین می رود. برای فواصل مختلف با توجه به پهنای باند مورد نیاز باید تجهیزات مناسب جهت برقراری لینک وایرلس انتخاب گردد تا بتوان به بهره مطلوب دست یافت.

 

  • تداخل فرکانسی :

دستگاه های وایرلس برای انتقال دیتا و برقراری لینک وایرلس از امواج رادیویی بهره می گیرند. هر موج رادیویی دیگر با فرکانس مشابه در مسیر، باعث اغتشاش و تخریب سیگنال های ارسالی می گردد که به آن نویز گفته می شود. نویز می تواند توسط دستگاه های وایرلس دیگر در محیط، کابل های فشار قوی برق، دستگاه های الکترو مغناطیسی و موارد مشابه ایجاد گردد که نتیجه آن قطع شدن ارتباط،  قطع و وصل شدن لینک و یا افت پهنای باند گردد.

برای غلبه بر نویز محیط از روش هایی مانند استفاده از دستگاه های وایرلس ،با امکان انتخاب فرکانس های متعدد، استفاده از آنتن مناسب، پیدا کردن بهترین باند خالی فرکانسی و تنظیمات دستگاه بهره گرفته می شود تا بتوان لینک را با بهترین کیفیت برقرار نمود. فرکانس های مجاز برای این ارتباط ۹۰۰MHz و ۲,۴GHz و ۵,۸GHz میباشد که دستگاه های با استفاده عمومی در این فرکانس ها ساخته میشوند. برای استفاده از فرکانس های دیگر اجازه سازمان تنظیم و مقررات رادیویی الزامی است.

 

  • دید مستقیم :

تجهیزات رادیویی برای برقراری لینک وایرلس نیازمند دید مستقیم هستند. بدین معنی که بین آنتن های دستگاه ها نباید مانعی وجود داشته باشد. موانع با توجه به نوع ماده بکار رفته باعث جذب کامل یا مقداری از سیگنال رادیویی شده و در نتیجه ارتباط بطور کامل قطع گردیده و یا با افت شدید پهنای باند همراه خواهد بود.

برای رفع موانع ابتدا نقاط با کمک نرم افزار مورد تحلیل قرار داده و سپس نصب دکل با ارتفاع مناسب انجام گردد تا دید مستقیم بین دو نقطه فراهم گردد.

 

  • :امنیت

سیگنال های رادیویی ارسال شده به سمت مقصد، در صورتی که یک دستگاه وایرلس در مسیر قرار داده شود قابل دریافت می باشد. بدین صورت اطلاعات ارسالی و دریافتی در اختیار افراد غیر قرار گرفته و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای جلوگیری از این امر شرکت های تولید کننده تجهیزات و موسسه تحقیقات و استاندارد شبکه های بی سیم از سیستم های رمز نگاری در دستگاه ها استفاده می کنند تا داده ها رمز نگاری شده و پس از دریافت رمز گشایی و مورد استفاده قرار گیرد.

مورد دیگر امکان تعریف دستگاه ها برای همدیگر  می باشد که دستگاهی به جز دستگاه روبرو امکان اتصال به لینک را نداشته باشد.

 

ارتباطات وایرلس به چند دسته تقسیم می شوند؟

 

  •   Point to Point

این نوع ارتباط بین دو نقطه می باشد که برای برقراری ارتباط بین این نقاط از رادیوی وایرلس استفاده می شود. که در آن یک رادیو در نقش سرویس دهنده یا Access Point و رادیوی دیگر در نقش سرویس گیرنده یا Station می باشد. اتصالات Point to Point را می توان در مسافت کم و حتی مسافت زیاد تا ده ها کیلومتر استفاده کرد. این روش برای شرکت هایی که دارای ۲ شعبه بوده و تمایل دارند بین این آنها ارتباط برقرار نمایند استفاده می شود. این نوع از اتصالات زمانی برقرار می شود که دید کاملاً مستقیم و بدون مانع باشد. یکی از مزایای این نوع ارتباط رادیویی هزینه به صرفه و همچنین راه اندازی آسان آن نسبت به سایر روش ها می باشد.

 

  •  Point to MultiPoint

این نوع ارتباط بین چند نقطه که برای برقراری ارتباط بین نقاط از رادیوی وایرلس استفاده می شود. که در آن یک رادیو نقش سرویس دهنده یا Access Point و رادیوهای دیگر در نقاط مختلف نقش سرویس گیرنده یا Station را ایفا می کنند. از این روش زمانی استفاده می شود که یک شرکت دارای شعبات مختلفی بوده و تمایل دارد بین کلیه این شعبات ارتباط برقرار نماید، در این حالت ارتباط Point to Multipoint می تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا این روش همانطور که گفته شد علاوه بر هزینه مناسب، دارای نصب آسانی نیز بوده و تنها گزینه ای که می بایست در آن آن رعایت شود دید مستقیم بدون وجود هیچ گونه مانعی می باشد.

 

پس از لینک وایرلس چه اقدامات دیگری انجام می شود؟

پس از نصب لینک وایرلس بسته به میزان حساسیت اطلاعات ارسالی، تنظیمات مورد نیاز در دستگاه ها ایجاد می گردد تا امنیت مورد نیاز شما برقرار شود.

 

انواع دکل :

 

البته همانطور که در عوامل مؤثر در برقراری لینک وایرلس گفته شد برای دید مستقیم نیازمند ارتفاع مناسب می باشیم که این مورد با نصب دکل امکان پذیر می باشد. حال این دکل دارای انواع مختلفی است که شامل:

  •  دکل مهاری :

این نوع از دکل توسط سیم نگهدارنده به زمین یا سازه های بتنی مهار می شود. این دکل ها در اندازه های G25 ، G35 ، G45 تولید می شوند که تجهیزات شبکه بر روی آن قرار می گیرند. مزیت نصب دکل مهاری نسبت به سایر دکل ها مقرون به صرفه، سبک و قابل حمل بودن آن می باشد به طوری که می توان آن را در مکان های دیگر نیز نصب کرد.

البته لازم به ذکر است در انتخاب این نوع دکل ها باید بسیار دقت کرد زیرا جنس این دکل ها بسیار مورد اهمیت می باشد. برخی شرکت ها به دلیل هزینه از دکل های ناغوب استفاده می نمایند که این کار موجب افزایش هزینه های آنان می گردد. چرا که این نوع دکل ها برای مدت طولانی دوام نیاورده و به سرعت از بین خواهند رفت. این درحالی است که با خرید و نصب صحیح این نوع دکل ها می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کرده که در نتیجه هزینه زیادی در بر نخواهد داشت.

 

  • دکل خود ایستا :

این دکل ها دارای ۳ و یا ۴ پایه بتنی می باشند. و با توجه به درخواست پروژه در اندازه های مختلف ساخته می شوند. این نوع دکل دارای مقاومت زیادی می باشد و البته هزینه سنگین تری نسبت به دکل مهاری دارد.

مزیت این نوع دکل توان بالای آن برای نگهداری تعداد تجهیزات سنگین نصب لینک وایرلس و مقاومت در برابر انواع بادها می باشد. البته در انتخاب این نوع دکل ها نیز باید به جنس آن دقت کرد. همانطور که گفته شد این دکل ها نسبت به دکل های مهاری قیمت بالاتری داشته اما مقاومت آن در برابر وزن تجهیزات بیشتر خواهد بود. اما با این حال باز هم باید دکل خریداری شده دارای جنس و ساختار مستحکمی باشند. زیرا هر گونه مشکل در ساختار دکل سبب آسیب رسیدن به کلیه تجهیزات متصل به آن شده که خود این عامل هزینه های زیادی را فراهم می آورد.

 

  • دکل تک پایه یا مونوپل :

این نوع دکل ها تک پایه هستند و با مقاطع چند وجهی ساخته می شوند و بر روی یک پایه استوار می باشند. مزیت آن نسبت به سایر دکل ها این است که فضای کمتری اشغال می کند. دکل های مونوپل تنها توسط جرثقیل نصب می شود و در اکثر موارد جهت نصب دوربین های ترافیکی و تجهیزات شبکه تلفن های همراه از آنها استفاده می شود.

همانطور که گفته شد از این دکل ها بیشتر در جهت نصب دوربین های مداربسته و تجهیزات تلفنی استفاده می شود. با این حال این نوع دکل ها نیز باید ساختار مقاومی در برابر ضربه و باد داشته باشند. از جمله مزایای این دکل ها ، حمل آسان ، اشغال فضای کم ، نصب سریع و انعطاف پذیری می باشد. در حال حاظر امروزه این دکل های مونوپل پرکاربردترین نوع دکل به شمار می روند.

 

متعلقات دکل مهاری :

نصب این نوع دکل ها شامل سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، گوشواره، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و… می باشد.

 

سایر تجهیزات مورد نیاز برای نصب دکل :

چراغ خطر ، میله برقگیر یا صاعقه گیر، در صورت نیاز مانتینگ ، چاه ارت، باکس شینه

 

استفاده از تجهیزات ارزان قیمت چه خطراتی را به دنبال خواهد داشت:

اولین مرحله در نصب لینک وایرلس نصب دکل می باشد. در واقع نصب دکل از مهمترین اقداماتی است که می بایست به درستی و به صورت کاملا استاندارد انجام شود. زیرا استفاده از دکل هایی با کیفیت پایین و همچنین عدم رعایت استانداردهای لازم هنگام نصب ممکن است خطرات جانی را به بار آورد. پس در زمان خرید سکشن های دکل به کیفیت آن توجه داشته باشید زیرا هیچ ارزانی بی علت نیست. از طرفی دیگر پس از نصب دکل با کیفیت نوبت به آنتن و رادیو می رسد که می بایست از تجهیزات با کیفیت بازار استفاده شود. و آن به این علت است که این تجهیزات گران بوده و برای جبران آن هزینه های زیادی پرداخت خواهد شد.

 

چکاپ دکل چیست و شامل چه مراحلی می باشد؟

پس از نصب دکل های مخابراتی به علت تغییر دما احتیاج به چکاپ و آچار کشی می باشد که معمولا به صورت ۳ ماهه و یا در پاره از موارد ۶ ماهه صورت می گیرد که شامل بازدید از متعلقات دکل ، تراز بودن دکل ، بازدید از مهار کش ها ، بازدید از سیستم چراغ خطر دکل ، بازدید از چاه ارت و اهم گیری چاه ، بازدید از سیم های مهاری و … می باشد.

 

چندی پیش شرکت میکروتیک اقدام به انتشار تصویری نمود که در برد نهایی برخی از رادیو های آن نشان داده شده بود

تصویر برد برخی از رادیوهای میکروتیک

 

در این تصویر خانه های جدول بر اساس کیلومتر که در پایین و بالای جدول درج شده اند مشخص شده است.

 نوار قرمز رنگ: حداکثر مسافتی که دستگاه می تواند با سیگنال 70- داشته باشد را نشان میدهد.

خط قرمز رنگ: نمایانگر حداکثر مسافتی است که دستگاه می تواند در استاندارد 802.11 n با حدکثر سرعت 300 mbps در ثانیه داشته باشد.

خط سفید رنگ به معنی حداکثر مسافتی است که دستگاه می تواند در استاندارد 802.11 ac با حدکثر سرعت 866 mbps در ثانیه داشته باشد.

نکته: دید مستقیم، تداخل امواج الکترومغناطیس، دقت در تنظیم زاویه آنتن ها، رطوبت هوا و سایر شرایط جوی بر کیفیت لینک و فاصله آنتن دهی تاثیرگذارند، لذا قبل از انتخاب مدل دستگاه به تمامی پارامترها توجه نمایید.

 

تمرین جلسه اول:

GPS نقاط

مدل رادیو

ارتفاع رادیو از سطح زمین

مسیر ارتباط با دیتا سنتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


از مجموع 8 رأی

فاقد نظر